maanantai 13. helmikuuta 2017

Maakunta Uusimaa on mielenkiintoinen "otus" , päivitys 18.2.2017

Soma-esivalmistelu -info: Markus Sovala, Timo Aronkytö
Tunniste: sote-uudistus, johtaminen ks. tunnisteen ja bloggauksen taustat http://ollintuumailut.blogspot.fi/2016/10/ollin-tuumailuilla-100000-katselijan.html

Uusimaa -maakunnan rakentaminen on  pyörähtänyt käyntiin SOMA-esivalmisteluna. Varsinainen väliaikaishallinto astuu voimaan 1.7.2017 ja itse hallinto vuoden 2019 alusta. Nyt selvitysorganisaatioon on palkattu 7 henkilöä, joista kaksi on muutosjohtajia Markus Sovala (mk) ja Timo Aronkytö (sote). Kuntaliiton tiloihin oli kutsuttu sidosryhmiä ensimmäiseen keskustelutilaisuuteen. Paikalla oli noin 100 vaikuttajaa. Olin myös mukana joukon jatkona. Tilaisuuden vetäjänä oli YLEn toimittaja Tiina Merikanto.
Mielenkiintoinen "otus". Tiina yritti heti haastaa muutosjohtajia kertomaan Uusimaa-hankkeen kunnianhimosta. Markus Sovala totesi, että Uusimaa on otus, joka merkitsee ihmiselle jotain. Niin tämä otus palvelee 1,6 miljoonaa kansalaista. Otuksen koko tulee olemaan 55000 työntekijää tai 5-6 miljardia euroa. Kyse on Markuksen mukaan tulevaisuudessa Suomen suurimmasta yrityksestä. Liikelaitoksen puolelle tulee noin 50000 työntekijää ja loput tuon organisaation ulkopuolelle. Muihin maakuntiin verrattuna tämä otus on mammutti. Pelkästään työntekijöiden määrä on suurempi kuin monen maakunnan väestö. Otuksella on myös monta "päätä": suuret pääkaupunkiseudun kaupungit, Uudenmaan muut kunnat ja HUS. Vertailuna muissa maakunnissa yleensä tilanne on kaksinapainen eli maakunnan keskuskaupunki sekä paikallinen sairaanhoitopiiri. Myös maakuntahallinnolla on historiallinen perusta muissa maakunnissa. Uusimaa on haasteiden edessä, koska lähtökohtaisesti sen brändi ei ole kovin  hyvä. Pääkaupunkiseudun kunnat ovat haranneet vastaan maakuntamallia. Yleensäkin Uusimaan vaikuttajat  valtakunnan politiikassa ovat enemmän  liikkeellä koko maan perspektiivistä kuin maakuntanäkökulmasta. 
Maakunnan rakentaminen on alkutekijöissään. Nyt on saatu palkattua muutama työntekijä ja lähdetty liikkeelle lähinnä nykytilan kartoituksesta. Myös strategiatekstejä vilauteltiin. Lähtökohtana on, että nykytoiminta pyritään siirtämään mahdollisimman ehyenä uuteen organisaatioon. Myös alueelliset toimipisteet tulevat ainakin aluksi säilymään. Valinnanvapaus tuottaa haasteita ja valmistelijat haluaisivat tuohon osioon hiukan lisää aikaa. Muutenkin valmistelusta huokui tiukka aikataulu, ajan puute. Valmistelijat kertoivat strategisen orientaationsa kokonaisuuteen. Ns. sipulivertauksella ensin ollaan tekemisissä ytimen kanssa eli nykyisten organisaatioiden johdon kanssa (noin 1000 ihmistä). Seuraava sipulikerros sisältää nykyisen henkilöstön kanssa toimimisen (55000) ja sitten on päälykuoren vuoro eli kansalaiset (1,6 miljoonaa). Ilmeisesti on jo jossain määrin neuvoteltu tuon 1000:n ydinhenkilön kanssa. Nämä loistivat poissa olollaan tästä tämän päivän tilaisuudesta. Sen sijaan tilaisuudessa oli näkyvä ja monipuolinen edustus 3. sektorilta eli järjestömaailmasta.

Järjestöillä on huoli tulevaisuudestaan. Se tuli esille jokaisessa järjestöpuolen puheenvuorossa ja niitä oli tilaisuuden puheenvuoroista valtaosa. Järjestöt toimivat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä ja preventiivisessä toiminnassa suoraan kentällä, kunnissa paikallistasolla yhteistyössä sotepalvelujen tuottajien kanssa. Huoli on, että rahoituskanavat pettävät ja pitkään rakennetut yhteistyömuodot katkeavat. Huoli on myös, että maakunnat järjestäjinä eivät hallitse tätä järjestömaailman kokonaisuutta. Olin itse järjestöjen yhteisellä SOSTE-risteilyllä syksyllä 2016. Yhdistyksiä on joka lähtöön valtava määrä. On suuria ja pieniä. On osittain päällekkäisiä toimialaltaan tai limittäisiä. Minulle syntyi tuolloin huoli siitä, onko yhdistysten toiminnan vaikuttavuus hanskassa. Onko Veikkauksen (ennen RAYn rahat) rahat sijoitettu jollain kokonaisajatuksella, vai onko tuo yhdistyskenttä muotoutunut "sattuman" sanelemana vuosien varrella. Yhdistystoimintaan käytetyt rahat muodostuvat pienistä puroista ja monin tavoin paikallisesta yhteistyöstä, mutta ovat kokonaisuudessaan merkittävä resurssi. Maakunnan mammuttiorganisaatio saattaa muuttaa näitä ikiaikaisia toimintoja ja tasapainoa. Esimerkiksi kuntien sijoitukset yhdistyksiin pitäisi selvittää erilliskyselyllä kunnista - eikö tuo tieto ole yhdistysten yhdistyksen SOSTEn tiedossa.
























 Monialamammutti. Muutosjohtajilla oli roolinsa mukaan positiivinen ote tulevaisuuteen. Maakunta on väestökasvun maakunta verrattuna väestökadon maakuntiin. Maakunnalla on suuret voimavarat ja näin myös suuret mahdollisuudet tehostaa toimintaa poistamalla päällekkäisyyksiä. Ensi kertaa on yhteinen taloudellinen intressi. Toisaalta muutosjohtajat tiedostavat maakunnan resurssiraamit ja velvoitteet saada aikaan myös säästöjä. Siksi herrat olivat myös varovaisia toimipisteiden säilyttämisen osalta. Kateutta aiheutti positiiviset viestit esimerkiksi EKSOTEsta, vaikka täällä Uudellamaallakin on saavutettu positiivisia tuloksia nykyorganisaatioilla. Käytäväkeskustelujen perusteella edessä on vielä runsaasti haasteita. Muualla ollaan päästy jo aikaa sitten muutosvauhtiin. Myös kooltaan muut maakunnat ovat jotenkin hallittavampia kokonaisuuksia. Minulle jäi tilaisuudesta epämääräinen käsitys, miten muutos aiotaan viedä läpi todellisten valtaosapuolten kanssa. Aikanaan oli jo suuri haaste rakentaa HUS-mammutti. Se onnistui mielestäni lopulta hyvin eikä vain omasta mielestäni. Myös tietyt tunnusluvut puoltavat tätä käsitystä. Nyt on kyseessä aivan toisen kokoluokan monialamammutti, jonka pitää vielä toimia yhdessä kuntien/kaupunkien kanssa, yksityisten palvelujen tuottajien ja järjestöjen kanssa.

Tilaisuus ei avannut koko haasteiden lipasta. Muutosjohtajat olivat selvästi alkumetreillä. Timonkin vastaukset lähtivät lähinnä Vantaan kokemuksista ja välillä melko positiivisista sellaisista. Yritysten rooli on vielä iso savotta riippumatta siitä, miten valinnanvapauslainsäädännön käy. Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon integraatiosta ei puhuttu. Siinä on erityisen suuri haaste täällä monitoimijaympäristössä. Tiedolla johtamiseen, tietojärjestelmien integraatioon ei tässä otettu mitään kantaa. Miten saadaan Apotti ja UNA linkitettyä yhteen, vai luovutaanko UNAsta. Onnea on pakko toivottaa. Jatkossa uudistusta voi seurata netissä osoitteessa http://www.uusimaa2019.fi.

Tietojohtamisen vinkki. Olin 9.-10.2. Naantalissa tietojohtamisen verkostopäivillä. Eräs alustus ja sen materiaali saattaisi kiinnostaa myös Uusimaa-esiselvitys-hanketta. Sanna Salmela: Pohjois-Pohjanmaalla on selvitetty lakipaketin analyysin avulla järjestäjän tietotarpeet. Tiedon tarve on valtava. Samaa perusdataa voidaan käyttää useaan tarpeeseen. Lakien sanamuodot ovat usein epätarkkoja ja pahimmillaan passiivimuotoista. Vanhat ja uudet omistajat pitäisi yhdessä pistää aiheen kimppuun. Ollin kommentti: erinomainen pohja-aineisto myös lakipaketin yksityiskohtaiseen jatkokehittämiseen. http://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/02/tiedolla-johtamisen-seminaari.html

Päivitys 18.2.2017: Valinnanvapaus aiheuttaa huolia ja pohdintaa muutosjohtajienkin agendalla. Markus Sovalan blogikirjoitus 17.2.2017 "Ensin tuli supi, sitten hirvi" kuvaa hankaluutta, jossa aikataulutus on todella keskeinen pulma - miksei myös tämä yhtiöittämisvaadekin. Markus näkee kolme vaihtoehtoa: 1) hallitus lykkää aikataulua valinnanvapaudesta, 2) toteutetaan pikavauhdilla yhtiöiden perustaminen, 3) jatketaan "virastomuotoisilla terveyskeskuksilla. Kaikki kolme vaihtoehtoa ovat ongelmallisia Markuksen mielestä. Kakkosvaihtoehdosta Sovala toteaa seuraavaa: "Jos suora valinta käynnistyisi vuodenvaihteessa 2018-2019, olisi suuri riski, että nykyisistä terveyskeskuksista muodostettu julkinen sote-keskusverkko ei markkina- ja mielikuvatilanteessa pärjäisi. Silloin edessä olisi toimintojen ja henkilöstön nopea sopeuttaminen. Sen hoitaminen hallitusti olisi varmasti vaikeaa."
http://www.uusimaa2019.fi/uusimaa2019.fi/uutishuone/muutosblogi?25151_m=25962&v_25962=64632

Tässä on poiminta tilaisuuden mainoksesta ko. sivuilta: 8.2.2017

Infotilaisuus 13.2. – seuraa verkkolähetystä ja osallistu keskusteluun

Uudenmaan sote- ja maakuntauudistuksen valmistelua koskeva sidosryhmätilaisuus järjestetään maanantaina 13.2. Toivotamme kaikki aiheesta kiinnostuneet tervetulleiksi seuraamaan tapahtumaa suorana verkkolähetyksenä alkaen kello 14.20 tai katsomaan jälkikäteen tallenteena.
Sosiaalisessa mediassa keskusteluun voi osallistua käyttämällä tunnistetta #uusimaa2019 tai viestimällä Twitter-tilillemme @uusimaa2019

Tilaisuuden ohjelma: 

14.00 Kahvitarjoilu

14.20 Uudenmaan sote- ja maakuntauudistus lähtökuopissa
Esivalmistelun poliittisen ohjausryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Outi Mäkelä
14.30 Kysymyksiä ja evästystä palvelujen tuottajilta ja käyttäjiltä
Miten laajan kansalaisyhteiskunnan osallistuminen sote-ja maakuntauudistukseen pitäisi järjestää? Mitkä ovat uudistuksen huolenaiheet, mitä mahdollisuuksia se tarjoaa?

Parasta Uudellemaalle –Tentissä muutosjohtaja Markus Sovala ja sote-muutosjohtaja Timo Aronkytö
Tenttaajana Ylen sosiaali-ja terveystoimittaja Tiina Merikanto

Keskustelua

16.00 Mistä tietoa valmistelun etenemisestä – Sote- ja maakuntauudistuksen viestintä
Viestinnästä ja osallisuudesta vastaava johtaja Inka Kanerva, Uusimaa2019

16.15 Kiitos osallistumisesta


Tallenne tullaan julkaisemaan sivuillamme muutaman päivän kuluttua tapahtumasta.

Kuvakaappaukset ovat Uusimaa2019 -valmistelumateriaalista. Itse otin kuvan tilaisuudesta. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti